05 Januari 2016

Projek Chromebook Sekolah Mula Buahkan Hasil

      Ianya sukar untuk menangani 50 pelajar yang aktif dan bersikap ingin tahu dalam satu kelas, tetapi ianya lebih sukar apabila anda mempunyai waktu yang terhad untuk memberikan perhatian yang sama rata kepada semua dan memastikan apa yang diajar dapat diterima.

      Tan Shin Yee dari SJK (C) Choong Wen di Jalan Klang Lama sebelum ini sering bimbang dalam meluaskan capaian kepada semua pelajarnya. Apabila sekolah rendah tempat beliau bekerja melaksanakan pendidikan berasaskan cloud sebagai sebahagian daripada teknik pembelajaran, beliau berasa teruja seperti kanak-kanak sekolah!

      Tan yang mengajar Bahasa Mandarin dan Matematik adalah antara 95 guru yang berpeluang menyaksikan kebaikan yang dibawakan oleh penggunaan Internet. Semuanya bermula pada bulan April tahun lalu apabila SJK(C) Choong Wen melancarkan makmal Chrome pertama di Malaysia yang dilengkapi dengan 130 buah Chromebook. Setahun kemudian, Internet telah menjadi sebahagian penting dalam perkongsian pengetahuan di sekolah itu.




Pelajar yang tekun belajar menggunakan Frog VLE pada Chromebook


      Yang pentingnya, aplikasi seperti Frog VLE (Virtual Learning Environment) dan Google Apps untuk Pendidikan telah memudahkan guru-guru berhubung dengan setiap pelajar di dalam kelas mereka.

      “Kami mempunyai hampir 50 orang pelajar dalam setiap kelas dan ianya sukar untuk memberikan perhatian yang sama rata kepada semua serta mengetahui cara pemikiran mereka,” kata Tan. “Tetapi dengan Frog VLE, kita telah mencipta sebuah laman untuk para pelajar yang membolehkan kami mengumpul maklumat dan jawapan bukan sahaja dari segelintir pelajar, tetapi dari kesemua mereka.”

      Hari ini, sebanyak 60% dari 2,340 pelajar sekolah itu telah menggunakan Chromebook dan Google Apps. Semua guru menggunakan aplikasi-aplikasi yang ada dan 80% daripada mereka menggunakan Chromebook untuk mengajar.

      Tan yang mengetuai Kelab IT (IT Warrior Club) sekolahnya, telah melihat pelajar-pelajar lebih bermotivasi untuk belajar selepas pengenalan Frog VLE, Chromebook dan Google Apps. Apa yang lebih membanggakan adalah keputusan peperiksaan mereka juga telah bertambah baik.

      Pada 2013, sekolah tersebut telah mengadakan program berkembar dengan Sekolah Rendah Clatford (Clatford Primary School) di United Kingdom sebagai sebahagian daripada Program Berkembar FrogAsia. Kedua-dua sekolah tersebut telah memulakan projek yang menyaksikan mereka berkongsi idea dan berbincang mengenai beberapa topik seperti Bahasa, Seni dan Budaya.

      Dengan menggunakan Google Apps, Google Hangouts serta Frog VLE, mereka menghabiskan 260 jam melalui panggilan video dan emel serta membuat sebanyak 250 entri dalam Frog Forums, menerima lebih daripada 500 komen dan maklum balas emel sepanjang tempoh empat bulan projek itu berlangsung. Choong Wen dan Clatford juga menyambut Tahun Baru Cina secara langsung melalui Hangouts dengan persembahan kebudayaan, nyanyian dan aktiviti kesenian.

      Ianya bukan para pelajar sahaja yang teruja dengan penggunaan Internet, kerana guru-guru juga turut mempraktikkan penggunaan Frog VLE, Google Apps dan Chromebook. Walaupun sebahagian guru-guru senior tidak begitu bersemangat dengan penggunaan teknologi baru, mereka mula menghargai manfaatnya setelah diberi tunjuk ajar.

      Bagi pelajar-pelajar sekolah, menggunakan Chromebook secara dalam talian bagi mengakses Apps dan Frog VLE adalah sesuatu yang tidak asing lagi. Karlson Thien, seorang pelajar tingkatan empat berpendapat penggunaanya menjadikan pembelajaran lebih menyeronokkan.

      “Saya menggunakan Hangouts serta emel untuk berborak dan berkomunikasi dengan kawan-kawan dan Docs untuk kerja khusus,” kata pelajar berusia 10 tahun itu. “Semuanya seronok dan menarik dan saya lebih gemar menaip berbanding menulis!”



Pelajar berdiskusi menggunakan Chromebook di Makmal Chrome

0 comments :

Catat Ulasan